A TASZ és 21 csatlakozó civil szervezet a már benyújtott státusztörvény visszavonását sürgeti, mert a kormánnyal szemben úgy látják, azok miatt eleshetünk a béremelésre szánt uniós forrástól.
 
                                        
                                        
                                        
                                        	
    
„Bár a kormány másokat vádol a pedagógus-béremelés késleletetésével, valójában a kormány erődemonstrációja, a státusztörvény elfogadása miatt eshet kútba az életpályamodell, amelyet EU-s forrásokból akarnak finanszírozni”
– írja közleményében a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ), melyhez 21 másik hazai oktatási és egyéb civil szervezet is csatlakozott. Bár Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár a minap azt mondta,   szerinte a pénzekhez szükséges reformokat éppen a státusztörvény   tervezete tartalmazza, az aláírók ezt éppen ezzel ellentétes módon   látják. Szerintük a fejlesztési pénzekhez a kormánynak be kell tartania a   saját feltételeit, miszerint nem hoznak alapjogsértő törvényeket, és   valódi társadalmi egyeztetésnek kell megelőznie a jogalkotást.
„A  státusztörvény esetén egyik feltétel sem teljesül”
– összegeznek. Úgy látják, az új jogállás – melyet várhatóan pénteken szavazhat meg a parlament – az eddigi közalkalmazotti jogviszonyukhoz képest   előnytelenebb helyzetbe hozná a pedagógusokat. Szerintük a   státusztörvény mind érdemi egyeztetés híján, mind az uniós Alapjogi   Chartával ütköző tartalma miatt az uniós pénzek elvesztéséhez vezethet.   (A kormány szerint átfogó egyeztetés történt a beterjesztés előtt,   szakszervezetek szerint viszont számos pont másképp került be, mint ahogyan azt velük megismertették.)
Felidézik közleményükben az – érdekvédők által már korábban is emlegetett – Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program Plusz (EFOP Plusz)   megállapodást a kormány és az Európai Bizottság közt, mely több mint   1000 milliárd forint az EU-s fejlesztési forrás elköltéséről szól,   jórészt közoktatásra.
Ez, mint írják, a jogállamisági vitákhoz  kapcsolódva rögzíti, hogy  be kell tartani az Alapjogi Chartát, ennek  híján felfüggeszthetik a  finanszírozást.
A jogvédő szervezet közlése alapján azonban a státusztörvény sérti   gyermekek érdekeit, gondoskodáshoz való jogát, a tanszabadságot, illetve   a tanulók és szüleik magánélethez való jogát is. Továbbá úgy látják, a   javaslat sérti a pedagógusok munkavállalói jogait is. Ellentétes a   foglalkozás szabadságának, a tisztességes és igazságos   munkafeltételeknek, a tulajdonhoz való jognak és a   diszkriminációtilalomnak Chartában foglalt követelményeivel – teszik   hozzá.
Ráadásul, mint írják, a kormány azt is vállalta, hogy nem vezet be   egyoldalúan a munkaterheket növelő, a szakmai autonómiát csökkentő   szabályokat, hanem konszenzusra törekszik a szakszervezetekkel. „A   státusztörvény szövege és tervezett elfogadásának módja egyáltalán nem   felel meg ezeknek a vállalásoknak, így az EU már önmagában ezért is   visszatarthatja a pedagógusok béremelésére szánt pénzeket” – summázzák. A   civil szervezetek ezért a státusztörvény már benyújtott javaslatának   visszavonását sürgetik, illetve hogy a kormány kezdjen átfogó oktatási   reformba az érintettek érdemi bevonásával.
- Levegő Munkacsoport
 
- Hívatlanul Hálózat
 
- Magyar Anyák
 
- Pedagógusok      Szakszervezete
 
- Szülői Összefogás
 
- Civil Kollégium      Alapítvány
 
- Ökotárs Alapítvány
 
- Amnesty      International Magyarország
 
- Padtársak Miskolc      közössége
 
- Egységes Szülői      Front - Szeged
 
- aHang
 
- Pedagógusok      Demokratikus Szakszervezete 
 
- Motiváció Oktatási      Egyesület
 
- Pedagógus Egység
 
- Romaversitas
 
- Hálózat a      Tanszabadságért 
 
- Civil Közoktatási      Platform 
 
- Magyar Európai Nők
 
- Egységes Diák Front
 
- Civil Bázis 
 
- Nyomtass te is!
 
 
 | 
(Kiemelt képünkön az egyik, a tervezet ellen rendezett tüntetés. Fotó: Kriza Márton)