Fogalmazás megadott szempontok alapján, szövegértés és szólások, közmondások – mutatjuk, milyen feladatokat, témaköröket kell tudnia a negyedikeseknek, a hatodikosoknak és a nyolcadikosoknak a központi írásbelin magyarból.
 
                                        
                                        
                                        
                                        	
    Évfolyamtól függetlenül január 18-án 10 órakor írják a diákok a központi írásbelit magyarból és matekból. Mindkét feladatsorra 45-45 percetek lesz, amivel 50-50 pontot szerezhettek. Ez azonban nem olyan könnyű feladat, hiszen nem egy hagyományos tesztről van szó, ahol csak és kizárólag az iskolai tananyagot kérik számon. A központi írásbeli ugyanis méri a középiskolához szükséges készségeket és kompetenciákat is, így sokszor a tanultakat újszerű, néha egészen furcsa módon kell alkalmaznotok.
| A legfontosabb tudnivalók a 2025-ös középiskolai felvételiről | 
| 
 | 
Ezt pedig jól mutatják az átlagpontszámok is. Az Oktatási Hivatal statisztikái szerint 2023-ban magyarból
- 8      évfolyamos gimnáziumba jelentkezők: 35,7 pontot
 
- 6      évfolyam gimnáziumba jelentkezők: 35,4 pontot
 
- 9.      évfolyamra jelentkezők: 33 pontot
 
szereztek, de 2024-ben még ennél is gyengébb eredmények születtek a központi írásbelin magyarból,
- 8 évfolyamos gimnáziumba jelentkezők: 30 pontot,
 
- 6 évfolyamos gimnáziumba jelentkezők 30,3 pontot
 
- 9. évfolyamra jelentkezők: 28,5 pontot
 
értek el.
Az Eduline-nak a 2024-es központi írásbeli után azt mondták a nyolcadikosok, hogy a magyar feladatsor feladataiban, szerkezetében nagyon hasonlított a korábbi évekhez, így aki készült, azt túl nagy meglepetés nem érhette.
A hatodikosok és a negyedikesek szerint a magyar feladatsor volt a nehezebb, emiatt többen alig vagy nem fértek bele az 45 percbe. Volt, akinek már nem jutott ideje a fogalmazásra.
45 perc alatt 10 feladat
A 45 perc valóban nem túl sok 10 feladatra, úgyhogy évfolyamtól függetlenül szövegértést és fogalmazást biztosan kaptok. Ez utóbbinak elég hosszúnak kell lennie ahhoz, hogy a legfontosabb megállapításokat bekezdésekre tagolva ki tudjátok fejteni, és mellesleg közben a helyesírásra és az igényes szóhasználatra is figyelnetek kell. Ha például a fogalmazásotok nem éri el a minimális mondatszámot, akkor az egész feladatra nulla pontot kaptok.
Szövegértést is érdemes gyakorolnotok. Az eddigi évek feladatlapjai alapján nagyjából egy egy-másfél oldalas irodalmi vagy ismeretterjesztő szöveget kell elolvasnotok, és ezzel kapcsolatban kell kérdésekre válaszolnotok.
A többi feladat az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint az alábbi témákat, témaköröket érintheti magyarból.
8 osztályos gimnáziumba készülőknél:
- helyesírás      (a cselekvést, történést kifejező szavak idejének írásmódja, magán- és      mássalhangzók hosszúságának jelölése, j hang jelölése, a mondat      helyesírása, személy-, állat-, egytagú földrajzi nevek, a „tj”, „lj”,      „dj”, „nj”, „dt”, „ts” betűkapcsolatból származó összeolvadást vagy      hasonulást tartalmazó szavak, a tulajdonságot kifejező szavak fokozott      alakjainak írása)
 
- hangalak      és jelentés (rokon értelmű, ellentétes jelentésű, egyjelentésű szavak)
 
- betűrend      és elválasztás
 
- szólások      és  közmondások
 
- összetett      szavak felismerése, alkotása
 
- az      élőlények, tárgyak, gondolati dolgok, a tulajdonságot kifejező szavak és      azok fokozott alakjainak, valamint a mennyiségeket kifejező szavak és azok      fokozott alakjainak felismerése, csoportosítása jelentés alapján 
 
- cselekvést,      történést kifejező szavak felismerése, a múltban, jelenben és jövőben      zajló cselekvések, történések megkülönböztetése
 
- mondatvégi      írásjelek helyes használata (pont, kérdőjel, felkiáltójel)
 
6 osztályos gimnáziumba készülőknél:
- helyesírási      alapelvek 
 
- betűrend,      elválasztás
 
- szavak      szerkezete (szótő, toldalék, képző, jel, rag),
 
- hangalak      és jelentés (rokon értelmű, ellentétes jelentésű, azonos alakú, több      jelentésű szavak, hangutánzó, hangulatfestő szavak),
 
- állandósult      szókapcsolatok (szólás, közmondás),
 
- magánhangzó-törvények      (szavak hangrendje),
 
- mássalhangzó-törvények      (részleges hasonulások, teljes hasonulások, összeolvadás, rövidülés,      kiesés)
 
- páros      rím, hasonlat, metafora, megszemélyesítés, párhuzam, ellentét, allegória,      fokozás, túlzás, megszólítás.
 
9. évfolyamra jelentkezőknél:
- különféle      megjelenésű és típusú szövegek megértése,
 
- a      helyesírási, nyelvhelyességi szabályoknak és a szövegtípusoknak megfelelő      szövegek alkotása (elbeszélés, leírás, jellemzés, érvelés),
 
- a      szó szerinti, az értelmező, a kritikai és a kreatív olvasás,
 
- kommunikáció      és tömegkommunikáció, a tömegkommunikáció műfajai (reklám, hír, hirdetés,      apróhirdetés),
 
- szóképzés,
 
- szóösszetétel,      az összetett szavak helyesírása,
 
- szószerkezetek      (alárendelő: alanyos, tárgyas, határozós, jelzős; mellérendelő:      kapcsolatos, ellentétes, választó, magyarázó, következtető).
 
- mondatfajták      azonosítása a közlés szándéka szerint,
 
- az      egyszerű mondat típusai, szerkezete, helyesírása,
 
- a      szórend és a mondatjelentés kapcsolatának vizsgálata,
 
- mondatrészek      elemzése
 
- a      művészi szöveg stilisztikai-poétikai sajátosságai (például rím, ismétlés,      metafora, allegória)
 
Azt jó, ha tudjátok, hogy a központi írásbeli feladatlapjait minden esetben gyakorló pedagógusokból álló bizottságok állítják össze, akik nem részesítik előnyben semelyik jelenleg is forgalomban lévő tankönyvcsalád anyagát sem.
A központi írásbelire december 2-ig tudtok jelentkezni.